Ook kinderen komen in groten getale met hun ouders mee naar ziekenhuizen op de Open dag van de zorg. Dit onderstreept de openbare functie van een ziekenhuis, en hoe goed ouders het belang zien hun kinderen hiermee vertrouwd te maken.
Werkbezoeken aan ziekenhuizen brengen was altijd al een van de leukere onderdelen van mijn werk, maar wat ik heb gezien tijdens de Open dag van de zorg 2012 heeft écht mijn hart verwarmd. Ik was uitgenodigd om te komen kijken in het Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse. En de vriendelijkheid van alle medewerkers die ik daar sprak en zag, was dermate overweldigend dat ik niet kon nalaten aan de bestuurder te vragen of ze hiertoe extra waren geïnstrueerd. Niets daarvan, het enthousiasme dat deze mensen uitstraalden, was puur en eerlijk en was op geen enkele manier voorbereid of van bovenaf opgelegd. Deze medewerkers waren spontaan en open en traden de bezoekers van de open dag met grote inzet tegemoet. Ze vertelden over de zorg, legden uit wat hun werk inhoudt, gaven demonstraties, en namen alle tijd om iedereen alles uit te leggen. Ook de kinderen die in groten getale met hun ouders waren meegekomen. Dit onderstreept hoezeer een ziekenhuis een openbare functie heeft, en hoe goed ouders het belang zien hun kinderen hiermee vertrouwd te maken.
Wat ook opviel, was dat de bezoekers echt een beeld kregen van de totale ziekenhuisorganisatie. Niet alleen de medische afdelingen, maar zelfs de transportafdeling en de afvalverwerking werden tijdens deze open dag in beeld gebracht. En ook de cliëntenraad was aanwezig, om duidelijk te maken hoe zij naast de patiënt staat om diens belangen tijdens zijn verblijf in het ziekenhuis te behartigen.
Werkbezoeken aan ziekenhuizen brengen was altijd al een van de leukere onderdelen van mijn werk, maar wat ik heb gezien tijdens de Open dag van de zorg 2012 heeft écht mijn hart verwarmd. Ik was uitgenodigd om te komen kijken in het Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse. En de vriendelijkheid van alle medewerkers die ik daar sprak en zag, was dermate overweldigend dat ik niet kon nalaten aan de bestuurder te vragen of ze hiertoe extra waren geïnstrueerd. Niets daarvan, het enthousiasme dat deze mensen uitstraalden, was puur en eerlijk en was op geen enkele manier voorbereid of van bovenaf opgelegd. Deze medewerkers waren spontaan en open en traden de bezoekers van de open dag met grote inzet tegemoet. Ze vertelden over de zorg, legden uit wat hun werk inhoudt, gaven demonstraties, en namen alle tijd om iedereen alles uit te leggen. Ook de kinderen die in groten getale met hun ouders waren meegekomen. Dit onderstreept hoezeer een ziekenhuis een openbare functie heeft, en hoe goed ouders het belang zien hun kinderen hiermee vertrouwd te maken.
Wat ook opviel, was dat de bezoekers echt een beeld kregen van de totale ziekenhuisorganisatie. Niet alleen de medische afdelingen, maar zelfs de transportafdeling en de afvalverwerking werden tijdens deze open dag in beeld gebracht. En ook de cliëntenraad was aanwezig, om duidelijk te maken hoe zij naast de patiënt staat om diens belangen tijdens zijn verblijf in het ziekenhuis te behartigen.
- Zo snel mogelijk naar huis
- Rol patiënt in kwaliteit van zorg
- Inkooponderhandelingen
Comments